maandag 4 augustus 2008

Argentijns 'feest'


6.15u: Opstaan dan maar, het zandmannetje heeft me verlaten.
8.30u: Verse broodjes halen bij de bakker.
9.30u: Soep bereiden en avocado’s mixen terwijl Karel de groenten snijdt voor de chili con carne.
9.40u: Een SMS van een hoogzwangere: 'Al veel ananas gegeten maar baby maakt nog geen aanstalten!' Ik hoop vurig dat ik vandaag nièt weggeroepen wordt voor een bevalling.
10.30u: Het moest gezouten spek zijn en geen gerookt zegt Karel, hij vertrekt dus naar de supermarkt.
12u: Maaltijd met de kinderen.
13u: Laatste opruim van het huis.
14u: We zijn een uur te vroeg klaar! Is me nooit eerder overkomen.
Ik ga me boven omkleden, hoor een wagen gierend remmen.
14.15u: Samen met Yolan maai ik het gras af.
14.40u: Yolan moet nog snel ‘iets’ af geven bij een scoutsvriendin. We stappen in de wagen maar drie meter van het huis stop ik bruusk want er ligt een kat naast de weg. Bij nader inzien is het Boef, onze tijgerkat. Ze lijkt wel te slapen maar de vlieg en het bloed op haar neus verraadt dat ze in een andere wereld is.
14.55u: Het bezoek kan elk moment aankomen, snel haal ik een kartonnen doos voor de kat. Ik spreek met Yolan geheimhouding af tot zijn afscheidsfeest voorbij is.
14.57u: Karel staat buiten te roken, ik verstop de doos zolang achter het hek tot hij weer naar binnen gaat. Ik herinner me nog levendig zijn reactie op verdronken Isis, zus van Boef .
15. 07u: De familie sijpelt binnen, ik schenk een Franse Clairette de Die en haal de warme taco’s uit de oven, serveer ze met guacomole en chimichurri.


15.50u: Als laatste arriveert pa met zus en haar zoon. Pa vraagt naar de kat. Mijn neus bloedt.
16.30u: Pa vraagt nogmaals naar de kat, ik fluister hem de waarheid in zijn oor. Hij is volwassen, bijna 94 jaar, hij kan het aan denk ik maar vraag hem te zwijgen. In de keuken warm ik de pikante kippensoep op. Karel vraagt me waar de kat ligt. Zus kijkt wanhopig: ‘ik dacht dat hij het wist!’. Ik omarm Karel. Hij glimlacht, begrijpt waarom ik het voor hem verzweeg.
17.25u: Nadat de 17 soepborden afgeruimd zijn en de aardappels geschild ga ik naast vader verpozen. Hij trekt de aandacht van Loammi, de grootste kattenvriend ooit en voor ik wel en goed besef zegt hij: ‘Boef’ en maakt daarbij met de rechterhand het zeisgebaar.
17.40u: Loammi ontsteld, moeder boos, vader huilt.
18.20u: Bij het uitdelen van de maaltijd is de orde weer hersteld, ‘het smaakt’, zeggen ze.
Moeder wil weten waar ik de Argentijnse wijn gekocht heb. Er worden weer grapjes gemaakt, pantomime gespeeld, gejongleerd met zachte ballen en sticks.
20.30u: Voor de laatste keer getik van bestek bij het dessert, koffie en Maté (Argentijnse thee). Zonder de Dulce de Leche. Judy uit Venezuela weet waarom ik het verknoeid heb. Als ze het in Zuid-Amerika hebben over gecondenseerde melk bedoelen ze mét suiker. Daarbij moet je die blikken geen drie uren koken zoals ik deed, één uur volstaat om die heerlijke caramelcrème te bekomen.
22u: De feestgangers verlaten het pand.
22.15u: De film A few good men op VT4 rondt de avond af.


Guacomole : Avocado’s pureren met tomaat, zure room en limoensap
Chimichurri: 2 rode ui, 4 knoflookteen, 2 spaanse pepers, 2 tomaat, 1 bos peterselie
grof gemalen peper, zout, olijfolie (2dl), azijn
alles heel fijn snijden , in aarden of glazen recipiënt bewaren gedurende 24u op kamer t°
Pikante kippensoep met champignons: 400 gram kipfilet, 2 eetlepels kerriepoeder, 250 gram champignons, 250 gram tauge (= sojascheten), 6 takjes selderij, 2 eetlepels sojasaus, 1/2 theelepel sambal oelek
Chili Con Carne: recept Karel : americain, (gezouten!) spekjes, selder, rode bonen, tomaat, mais, kikkererwten, chilipoeder en véél komijn.
Wijn : Michel Torino uit de Calchaqui Valley – Argentina (1700 mts) uit de Colruyt
Ijs zonder Dulce De Leche ( zoet van melk)