donderdag 27 maart 2008

zonder piemel

Grote broer van tweeëneenhalf kijkt aandachtig toe bij het eerste (katoen) verluieren van baby-zus. Komt zelf héél dicht bij, met het neusje er bijna op. Hij vindt het niet. Krabt aan zijn kruis als teken: waar is de piemel?
- Je babyzusje heeft geen piemel, geef ik zijn eerste anatomieles, ze heeft een spleetje.
Daar kan het tweejarig verstandje niet bij. Wezens zonder piemel?
- Op school moet hij dat toch al ontdekt hebben? opper ik.
- Ik weet het niet, hij gaat nog maar enkele weken naar school, het enige wat hij van vrouwen weet is van mij.
Hij kijkt van mama naar de baby en dan heeft hij het gevonden. Met zijn kleine vingertje wijst hij naar de navelstreng: de ersatz-piemel! Het kind moet-en-zal dat ding bezitten.
Waarom niet?

Als ik er vandaag de krant op na lees zullen we nog harder schrikken in de toekomst.
Een Amerikaanse man is vijf maanden zwanger’ mét foto waarop man met korte baard, zonder borsten in profiel. Science fiction wordt realiteit? Dat wordt duidelijker na het lezen van het korte artikeltje. In een vorig leven was man een vrouw. Na het ombouwen trouwde hij een onvruchtbare vrouw waarop man-die-vrouw-was besloot om de hormoonbehandeling te stoppen en zich te laten bevruchten.
- Hoewel mijn buik blijft groeien, voel ik me toch een man.
Meer dan geslachtsverwarring voor die kleine later, vrees ik.


En hoe mag je je baby nog aankleden?
Gevaarlijke stoffen in kinderpyjama’s’ Een onderzoek van Test-aankoop.
Schreeuwerige kleuren moet je wantrouwen zoals ze gisteren op het journaal lieten zien: mijdt de Asterix-pyjama’s… De verf bevat een stof die "een negatief effect heeft op het voortplantingsstelsel en bovendien de gezondheid in het algemeen kan schaden". Alsjeblief!
Terug naar eerlijk materiaal, eerlijke grondstoffen en naturel kleuren. Het bestaat. En het is mooi. Je betaalt iets meer maar je kan je uk met een gerust geweten tooien.